Ashtanga Yoga klasser hos YaYoga:

AshtangaYoga NY – 70 min (nybegynner)

Passer for deg som er helt ny til AshtangaYoga eller har hatt en pause. AshtangaYoga er en fysisk yogaretninger med fokus på pust, blikk og låser i god flyt. Vi tar for oss alle de stående øvelsene og noen av de sittende, samt at vi har fokus på riktig teknikk og pusten. De første gangene vil vi øve på pusteteknikk og forklare grunnleggende hva ashtanga yoga er, for så lære oss de stående stillingene med solhilsen A & B. Du vil oppnå økt styrke og smidighet og passer alle som liker å bevege seg og bli svett.

Ashtanga 1 – 75 min (Lett øvet)

Passer for deg som har god kjennskap til ashtanga yoga og kjenner til en del av øvelsene og puste teknikken i første serie. Vi underviser halv primary series i 75 min, det vil si alle stillinger frem til navasana og kanskje et par til. Klassen undervises etter klassisk ashtanga metodikk med åpningsmantra, samt tellinger på sanskrit.  Det er god flyt og energi i klassen og du vil oppnå økt styrke og smidighet.

AshtangaMix – 75 min (Lett øvet)

Passer for deg som har god kjennskap til ashtanga yoga og kjenner til en del av øvelsene og puste teknikken i første serie. Vi underviser de fleste stillingene frem til båten og egenpraksis/mysore resten av tiden. Klassen undervises etter klassisk ashtanga metodikk med åpningsmantra, samt tellinger på sanskrit.  Det er god flyt og energi i klassen og du vil oppnå økt styrke og smidighet.

Ashtanga 2 – 90 min (øvet)

Passer for deg som har god kjennskap til ashtanga yoga og kjenner til de fleste øvelsene og puste teknikken i første serie. Vi underviser hele primary series i 90 min med flyt, tellinger og god energi. Dersom du ikke har vært med på hele serien før, kan du fint melde deg på og bli med på det du mestrer og gjøre det beste du kan eller vente til avsluttende. De første mandagene vil vi vise modifiseringer. Klassen undervises etter klassisk ashtanga metodikk med åpningsmantra, samt tellinger på sanskrit.  Det er god flyt og energi i klassen og du vil oppnå økt styrke og smidighet.

Ashtanga Mysore – 105 min (lett øvet)

Ashtanga Mysore er en «stille» praksis i eget tempo – den tradisjonelle måten å undervise Ashtanga Yoga på som det læres ut i Mysore, India. Dette er klassen der du utvikler din personlige praksis. I en Mysore klasse praktiserer du i ditt eget tempo sammen med andre på ulike nivåer og er utrolig inspirerende. Hver utøver praktiserer så langt ut i serien som de har lært og husker, og læreren gir hjelp og justeringer tilpasset til den enkelte. Du vil bli gitt nye stillinger når du behersker de foregående. Her er det lov å spørre om hjelp og assistanse og bruke litt ekstra tid på det du syntes kan være vanskelig.

Alle nivåer er velkommen, og er en ypperlig måte å starte din ashtanga praksis på samtidig liker mange å ha gjennomført et ashtanga kurs hos YaYoga tidligere. Du trenger ikke huske øvelsene og det er lov med «jukseelapp» Vi anbefaler alle som vil fordype sin yogapraksis å prøve dette med oss! Vi er der for deg!

Andre yogaklasser hos YaYoga:

SivanandaYoga- 90 min (alle nivåer)

Sivananda yoga er klassisk yoga (Hatha yoga), utviklet av legen Swami Sivananda. Det er pusteøvelser (Pranayama),  solhilsen (Surya Namaskar) 12 yogiske grunnøvelser (Asana) og dyp avspenning (Savasana) i Sivananda yoga. Alt er skreddersydd for å fremme best mulig fysisk og mental helse, og kan tilpasses enhver kropp og alder.

Sivananda Yoga er nytt på timeplan høsten 2019, og alle som kjøper kurs kan delta gratis på et intro kurs 25. august. Dette er er kurs for både nye og litt mer erfarne til Sivananda yoga. I starten vil vi gå grundig  gjennom alle øvelser, slik at alle blir kjent med serien. Etter hvert vil alternative øvelser bli gitt til de som ønsker mer utfordringer, men det vil også hele tiden bli gitt tilpasninger for de med ulike utfordringer. Vi kommer til å se litt på de fem hovedprinsippene i yoga, slik at deltakerene får mer kunnskap om yoga som en holistisk (helhetlig) praksis. Yoga asanas er bare en liten del av yoga.

Hver klasse avsluttes med en god og ledet avspenning. Sivananda varer 90 min, dette for å kunne favne både pust, bevegelse og avspenning på en god måte for alle.

YogaBasis- 75 min (alle nivåer)

YogaBasis er en klasse for alle som liker bevege kroppen. Klassen er basert på ashtanga yoga metoden som systematisk bygger opp stilling/posisjon for posisjon, med fokus på pust, ro og flyt i bevegelsene. Men i yogabasis vil vi gjøre alt litt mykere og roligere enn en vanlig ashtanga klasse.

Vi starter rolig på gulvet med myke bevegelser før vi etterhvert lærer i rolig tempo solhilsen og mange av de stående stillingen som bygger styrke i kroppen din og åpner opp i stive muskler.

Du vil også gjøre en del sittende stillinger, men vi gjøre ikke vinyasa mellom hver stilling i yogabasis. Og klassen avsluttes med god avspenning. Klassen varer i 75 min og kan fint kombineres med myk yoga eller andre yogaretninger.

Vil du komme igang med yoga og bli mykere og sterkere er dette en super yogaklasse å starte med.

YinYoga – 60 min (alle nivåer)

Hva er YinYoga: En roligere form for yoga som skal gi tid til fordypning både fysisk og mentalt.

Hvorfor YinYoga: I de fleste andre former for yoga dreier det seg først og fremst om å strekke og styrke musklene, men i yinyoga er målet å strekke bindevevet og styrke leddene i kroppen. Dette tar litt lengre tid enn å strekke musklaturen. Stillingene holdes typisk i tre til fem minutter.

Pusten er essensiell, den skal hjelpe med å komme dypere inn i hver posisjon, samt hjelpe med å åpne hofter, bekken, skuldre, rygg og bryst. YinYoga kan gjøres alene, eller som et komplement til de fysisk krevende yogatypene, for eksempel ashtanga. En klasse som passer alle.

MykYoga – 60 min (alle nivåer)

Dette er en time for deg som ønsker en myk og rolig yogaform, med fokus på styrkende og mykgjørende øvelser. Vi søker oppmerksomheten innover på bevisst bruk av pust gjennom hele timen. Vi stopper opp i en stilling for å få en ekstra god strekk, styrke eller en dypere kontakt og økt bevegelighet. Dette vil hjelpe deg å gi slipp på fysiske og mentale spenninger. Vi avslutter hver time med avspenning til inspirerende og beroligende musikk.

Kurset passer alle nivå, til deg som er ny og deg med noe erfaring med yoga. Dette er et tillegg til den rene YinYogaen, og vi holder stillingene noe kortere i denne klassen og tilbyr flere stående stillinger og ulike tvister og balanse øvelser. MykYoga er en god time for alle nivåer.

VinyasaYoga 75 min (alle nivåer)

VinyasaYoga er en dynamisk og morsom klasse som passer for ulike nivåer. Øvelsene gjøres i takt med pusten som gir en opplevelse av flyt og tilstedeværelse i kroppen. Timen vil bestå av mykgjørende og oppvarmende øvelser. Det vil også introduseres flere mykere alternativ for den klassiske solhilsenen, samt stående, sittende og liggende stillinger. Øvelsene vil variere noe fra gang til gang. Både for deg som er ny til yoga og som har praktisert før. Timen avsluttes med en deilig avspenning og du vil føle deg lettere til sinns og i kropp etter klassen. Åpent nivå

BarneYoga 

Det blir dessverre ingen barneyoga høsten 2019 da vi mangler instruktør.