Ashtanga Yoga klasser hos YaYoga:

Ashtanga grunnkurs – 75 min (nybegynner)

Passer for deg som er helt ny til AshtangaYoga. AshtangaYoga er en fysisk yogaretninger med fokus på pust, blikk og låser i god flyt. Vi tar for oss alle de stående øvelsene og noen av de sittende, samt at vi har fokus på riktig teknikk og pusten. De første gangene vil vi øve på pusteteknikk og forklare grunnleggende hva ashtanga yoga er, for så lære oss de stående stillingene med solhilsen A & B. Du vil oppnå økt styrke og smidighet og passer alle som liker å bevege seg og bli svett.

Ashtanga 1-2 – 75/90 min (Lett øvet)

Passer for deg som har god kjennskap til ashtanga yoga og kjenner til en del av øvelsene og puste teknikken i første serie. Vi underviser halv primary series i 75 min, det vil si alle stillinger frem til navasana og kanskje et par til. Etter dette kan dere mandag kveld velge å fortsette med egenpraksis eller går til bro/avsluttende øvelser ledelse av lærer. Klassen undervises etter klassisk ashtanga metodikk med åpningsmantra, samt tellinger på sanskrit.  Det er god flyt og energi i klassen og du vil oppnå økt styrke og smidighet.

Ashtanga Mysore – 100 min (åpent nivå)

Ashtanga Mysore er en «stille» praksis i eget tempo – den tradisjonelle måten å undervise Ashtanga Yoga på som det læres ut i Mysore, India. Dette er klassen der du utvikler din personlige praksis. I en Mysore klasse praktiserer du i ditt eget tempo sammen med andre på ulike nivåer og er utrolig inspirerende. Hver utøver praktiserer så langt ut i serien som de har lært og husker, og læreren gir hjelp og justeringer tilpasset til den enkelte. Du vil bli gitt nye stillinger når du behersker de foregående. Her er det lov å spørre om hjelp og assistanse og bruke litt ekstra tid på det du syntes kan være vanskelig.

Alle nivåer er velkommen, og er en ypperlig måte å starte din ashtanga praksis på samtidig liker mange å ha gjennomført et ashtanga kurs hos YaYoga tidligere. Du trenger ikke huske øvelsene og det er lov med «jukseelapp» Vi anbefaler alle som vil fordype sin yogapraksis å prøve dette med oss! Vi er der for deg!

NB: Egenpraksis morgen mandag/onsdag/noen lørdager er ikke med ledet assisteringer, kun egen praksis men med en lærer tilstede. For sesongkort og klippekort.

Andre yogaklasser hos YaYoga:

YinYoga – 60 min (alle nivåer)

Hva er YinYoga: En roligere form for yoga som skal gi tid til fordypning både fysisk og mentalt.

Hvorfor YinYoga: I de fleste andre former for yoga dreier det seg først og fremst om å strekke og styrke musklene, men i yinyoga er målet å strekke bindevevet og styrke leddene i kroppen. Dette tar litt lengre tid enn å strekke musklaturen. Stillingene holdes typisk i tre til fem minutter.

Pusten er essensiell, den skal hjelpe med å komme dypere inn i hver posisjon, samt hjelpe med å åpne hofter, bekken, skuldre, rygg og bryst. YinYoga kan gjøres alene, eller som et komplement til de fysisk krevende yogatypene, for eksempel ashtanga. En klasse som passer alle.

MykYoga – 60 min (alle nivåer)

Dette er en time for deg som ønsker en myk og rolig yogaform, med fokus på styrkende og mykgjørende øvelser. Vi søker oppmerksomheten innover på bevisst bruk av pust gjennom hele timen. Vi stopper opp i en stilling for å få en ekstra god strekk, styrke eller en dypere kontakt og økt bevegelighet. Dette vil hjelpe deg å gi slipp på fysiske og mentale spenninger. Vi avslutter hver time med avspenning til inspirerende og beroligende musikk.

Kurset passer alle nivå, til deg som er ny og deg med noe erfaring med yoga. Dette er et tillegg til den rene YinYogaen, og vi holder stillingene noe kortere i denne klassen og tilbyr flere stående stillinger og ulike tvister og balanse øvelser. MykYoga er en god time for alle nivåer.

MykFlyt Yoga 60 min (alle nivåer)

MykFlyt Yoga er en litt roligere dynamisk klasse som passer for ulike nivåer. Øvelsene gjøres i takt med pusten som gir en opplevelse av flyt og tilstedeværelse i kroppen. Timen vil bestå av mykgjørende og oppvarmende øvelser. Det vil også introduseres flere mykere alternativ for den klassiske solhilsenen, samt stående, sittende og liggende stillinger. Øvelsene vil variere noe fra gang til gang. Både for deg som er ny til yoga og som har praktisert før. Timen avsluttes med en deilig avspenning. Åpent nivå

BarneYoga – oppstart ved skolestart august 2019

Vi tar en pause i vinter/vårsesongen og ønsker velkommen til barneyoga fra skolestart.