Ashtanga Yoga klasser hos YaYoga:

Ashtanga intro – 60 min (nybegynner)

Passer for deg som er helt ny til AshtangaYoga. AshtangaYoga er en fysisk yogaretninger med fokus på pust, blikk og låser i god flyt. Introkurset varer i 4 uker og tar for seg alle de stående øvelsene og noen av de sittende, samt at vi har fokus på riktig teknikk og pusten. De første gangene vil vi øve på pusteteknikk og forklare grunnleggende hva ashtanga yoga er, for så lære oss de stående stillingene med solhilsen A & B. Du vil oppnå økt styrke og smidighet og passer alle som liker å bevege seg og bli svett. Du er velkommen til å fortsette etter kurset på mandag 18.15/tirsdag 18.00 eller onsdag 19.15.

Ashtanga 1 – 65 min (Litt erfaring)

Passer for deg som har litt kjennskap til ashtanga yoga og kjenner til en del av øvelsene og puste teknikken i første serie. Her underviser vi solhilsen a og b, samt alle stående øvelser og noen sittende inkludert navasana og bro. I denne klassen er det fokus på riktig tellinger/vinyasa samt flyt og energi i klassen og du vil oppnå økt styrke og smidighet. Her starter klassen med åpningsmantra etter tradisjonell ashtanga metode. Dette er en effektiv og fin ashtanga klasse i en hektisk hverdag. Forbered deg på å bli god og svett.

Ashtanga 1-2 – 75 min (Lett øvet)

Passer for deg som har god kjennskap til ashtanga yoga og kjenner til en del av øvelsene og puste teknikken i første serie. Vi underviser halv primary series, det vil si alle stillinger frem til navasana og kanskje et par til. Klassen undervises etter klassisk ashtanga metodikk med åpning og avslutningsmantra, samt tellinger på sanskrit.  Det er god flyt og energi i klassen og du vil oppnå økt styrke og smidighet.

Ashtanga 2 – 90 min (øvet)

Passer for deg som har god kjennskap til ashtanga yoga og har fullført minimum 1 ashtanga kurs og har lyst til å bevege deg videre i ashtanga praksisen. AshtangaYoga 2 er såkalt ledet primary series, hvor vi går gjennom alle stillingen i godt tempo og med god flyt og fokus. Vi vil i starten bruke litt ekstra tid på noen av stillingene etter Navasana. Vi starter og avslutter klassen med mantra og teller dere gjennom på klassisk ashtanga vis. Dersom du ikke mestrer alle øvelsene er det helt ok, det er lov å sitte over stillinger eller gjøre så godt du kan. Vi vil vise modifiseringer. Fin kombinasjon med mysore på torsdag eller mix klasser på lørdag.

Klassen varer 90 min med avspenning.

Ashtanga Mysore – 120 min (åpent nivå)

Ashtanga Mysore er en «stille» praksis i eget tempo – den tradisjonelle måten å undervise Ashtanga Yoga på som det læres ut i Mysore, India. Dette er klassen der du utvikler din personlige praksis. I en Mysore klasse praktiserer du i ditt eget tempo sammen med andre på ulike nivåer og er utrolig inspirerende. Hver utøver praktiserer så langt ut i serien som de har lært og husker, og læreren gir hjelp og justeringer tilpasset til den enkelte. Du vil bli gitt nye stillinger når du behersker de foregående. Her er det lov å spørre om hjelp og assistanse og bruke litt ekstra tid på det du syntes kan være vanskelig.

Alle nivåer er velkommen, og er en ypperlig måte å starte din ashtanga praksis på samtidig liker mange å ha gjennomført et ashtanga kurs hos YaYoga tidligere. Du trenger ikke huske øvelsene og det er lov med «jukseelapp» Vi anbefaler alle som vil fordype sin yogapraksis å prøve dette med oss! Vi er der for deg!

AshtangaMann – 75 min (kun tillatt for «tøffe karer»)

AshtangaYoga for mann passer for alle menn uansett alder, form og erfaring. Ashtanga er en fysisk yoga praksis som de fleste menn trives med, her er ingen musikk og «jålerier», kun fysiske øvelser som læres i en bestemt rekkefølge. Dere vil starte med å øve på den pust og låser, og så bli kjent med Solhilsen A og etterhvert B, og gå gjennom de stående øvelsene, og vi gir tilpasninger for alle kropper og former slik at du føler mestring.

Ashtanga Yoga er et fint å praktisere ved siden av andre treningsformer som løping og sykling, du vil føle deg sterkere og mykere enn på lenge! Ashtanga Yoga passer for de som liker å bevege seg og bli svett.

Andre yogaklasser hos YaYoga:

YinYoga – 75 min (alle nivåer)

Hva er YinYoga: En roligere form for yoga som skal gi tid til fordypning både fysisk og mentalt.

Hvorfor YinYoga: I de fleste andre former for yoga dreier det seg først og fremst om å strekke og styrke musklene, men i yinyoga er målet å strekke bindevevet og styrke leddene i kroppen. Dette tar litt lengre tid enn å strekke musklaturen. Stillingene holdes typisk i tre til fem minutter.

Pusten er essensiell, den skal hjelpe med å komme dypere inn i hver posisjon, samt hjelpe med å åpne hofter, bekken, skuldre, rygg og bryst. YinYoga kan gjøres alene, eller som et komplement til de fysisk krevende yogatypene, for eksempel ashtanga. En klasse som passer alle.

MykYoga – 60 min (alle nivåer)

Dette er en time for deg som ønsker en myk og rolig yogaform, med fokus på styrkende og mykgjørende øvelser. Vi søker oppmerksomheten innover på bevisst bruk av pust gjennom hele timen. Vi stopper opp i en stilling for å få en ekstra god strekk, styrke eller en dypere kontakt og økt bevegelighet. Dette vil hjelpe deg å gi slipp på fysiske og mentale spenninger. Vi avslutter hver time med avspenning til inspirerende og beroligende musikk.

Kurset passer alle nivå, til deg som er ny og deg med noe erfaring med yoga. Dette er et tillegg til den rene YinYogaen, og vi holder stillingene noe kortere i denne klassen og tilbyr flere stående stillinger og ulike tvister og balanse øvelser. MykYoga er en god time for alle nivåer.

Yin & Yang Yoga – 75 min (alle nivåer)

Vi har gleden av å tilby Yin & Yang Yoga på vintertimeplanen. Dette er en klasse for alle, som blander to retninger innen yoga til en fantastisk praksis. Du vil bli ledet gjennom mykgjørende og rolige yin stillinger i kombinasjon med dynamiske øvelser (yang). Klassen ledes med bakgrunnsmusikk og tydelig og trygg undervisning fra erfarne lærere, og du vil bli litt varm, men mest av alt mykere og mer avspent.

BarneYoga – pause vinter 2019

Vi tar en pause i vintersesongen og ønsker velkommen til barneyoga fra slutten av april. Vi vil prøve å sette opp noen helgeklasser, følg oss på nettsiden og facebook.

.  Følg oss gjerne på facebook for informasjon; https://www.facebook.com/yayogaholmestrand/