Ashtanga Yoga klasser hos YaYoga:

AshtangaYoga 1 – 75 min (nybegynner) bør følges fra 1 kursdag

Passer for deg som er helt ny til AshtangaYoga eller har hatt en pause. AshtangaYoga er en fysisk yogaretninger med fokus på pust, blikk og låser i god flyt. Vi tar for oss alle de stående øvelsene og noen av de sittende, samt at vi har fokus på riktig teknikk og pusten. De første gangene vil vi øve på pusteteknikk og forklare grunnleggende hva ashtanga yoga er, for så lære oss de stående stillingene med solhilsen A & B. Du vil oppnå økt styrke og smidighet og passer alle som liker å bevege seg og bli svett.

Ashtanga 2 – 75 min (øvet)

Passer for deg som er øvet i ashtanga yoga og kjenner til de fleste øvelsene og puste teknikken i første serie. Passer for deg som tidligere har fulgt ashtanga yoga 1 eller 2, det vil ikke bli tatt hensyn til om du ikke er sikker på serien.  Vi underviser hele primary series i 9075min med flyt, tellinger og god energi. Klassen undervises etter klassisk ashtanga metodikk med åpningsmantra, samt tellinger på sanskrit.  Det er god flyt og energi i klassen og du vil oppnå økt styrke og smidighet.

Ashtanga 1+/Mysore – 75-90 min (Lett øvet/øvet)

Passer for deg som lett øvet/øvet nivå i ashtanga yoga og kjenner til en del av øvelsene og puste teknikken i første serie eller gjennomført ashtanga nybegynner kurs hos YaYoga. Vi underviser hele den stående serien frem til sittende, deretter vil det gå over til mysore/egenpraksis med god støtte av 1-2 lærere i rommet. Du vil få en helt annen innsikt i ashtanga yoga og du vil få hjelp der du er i praksisen. Om du ønsker å bli trygg i ashtanga yoga, anbefaler vi deg sterkt å prøve denne klassen.

Ashtanga Mysore – 90 min (lett øvet/øvet)

Ashtanga Mysore er en «stille» praksis i eget tempo – den tradisjonelle måten å undervise Ashtanga Yoga på som det læres ut i Mysore, India. Dette er klassen der du utvikler din personlige praksis. I en Mysore klasse praktiserer du i ditt eget tempo sammen med andre på ulike nivåer og er utrolig inspirerende. Hver utøver praktiserer så langt ut i serien som de har lært og husker, og læreren gir hjelp og justeringer tilpasset til den enkelte. Du vil bli gitt nye stillinger når du behersker de foregående. Her er det lov å spørre om hjelp og assistanse og bruke litt ekstra tid på det du syntes kan være vanskelig.

Alle nivåer er velkommen, og er en ypperlig måte å starte din ashtanga praksis på samtidig liker mange å ha gjennomført et ashtanga kurs hos YaYoga tidligere. Du trenger ikke huske øvelsene og det er lov med «jukseelapp» Vi anbefaler alle som vil fordype sin yogapraksis å prøve dette med oss! Vi er der for deg!

Andre yogaklasser hos YaYoga:

SivanandaYoga- 90 min (alle nivåer)- bør følges fra 1 kursdag

Sivananda yoga er klassisk yoga (Hatha yoga), utviklet av legen Swami Sivananda. Det er pusteøvelser (Pranayama),  solhilsen (Surya Namaskar) 12 yogiske grunnøvelser (Asana) og dyp avspenning (Savasana) i Sivananda yoga. Alt er skreddersydd for å fremme best mulig fysisk og mental helse, og kan tilpasses enhver kropp og alder.

Alle medlemmer/sesongkort og kursdeltagere som følger SivanandaYoga får delta gratis på intro dag søndag 11. januar kl. 09.30-12.30.

Dette er er kurs for både nye og litt mer erfarne til Sivananda yoga. I starten vil vi gå grundig  gjennom alle øvelser, slik at alle blir kjent med serien. Etter hvert vil alternative øvelser bli gitt til de som ønsker mer utfordringer, men det vil også hele tiden bli gitt tilpasninger for de med ulike utfordringer. Vi kommer til å se litt på de fem hovedprinsippene i yoga, slik at deltakerene får mer kunnskap om yoga som en holistisk (helhetlig) praksis. Yoga asanas er bare en liten del av yoga.

Hver klasse avsluttes med en god og ledet avspenning. Sivananda varer 90 min, dette for å kunne favne både pust, bevegelse og avspenning på en god måte for alle.

YogaBliss- 60 min (alle nivåer)

YogaBliss er en klasse som har som mål å gi kropp og sinn en velfortjent pause fra en hektisk hverdag.
Dette er en rolig time som passer for alle, hvor vi bruker tid på å roe ned. Vi har fokus på pusteøvelser og jobber med rolige, flytende sekvenser hvor vi gir kroppen tid til å åpne opp og slippe stress og spenninger.
Vi blir lenger i sittende og liggende stillinger, og vi fokuserer på å la pusten komme til.
Vi benytter oss opp av bolstere/blokker for å gi kroppen støtte og hvile. Det blir spesielt fokusert på å åpne opp i skuldre, rygg og hofter, hvor mye stress og spenninger setter seg.

Forvent en time med rolig og behagelig musikk, dempet lys og myk veiledning som vil hjelpe deg å lande i din egen pust, kropp og sinn. Vi vil også bruke eteriske oljer for å øke velvære og avspenning.

YogaBliss er en perfekt time å kombinere med andre mer dynamiske timer, og for de som trenger hjelp til å stresse ned og finne ro og tilstedeværelse. Denne timen går både på dag og kveld.

YinYoga – 75 min (alle nivåer)

Hva er YinYoga: En roligere form for yoga som skal gi tid til fordypning både fysisk og mentalt.

Hvorfor YinYoga: I de fleste andre former for yoga dreier det seg først og fremst om å strekke og styrke musklene, men i yinyoga er målet å strekke bindevevet og styrke leddene i kroppen. Dette tar litt lengre tid enn å strekke musklaturen. Stillingene holdes typisk i tre til fem minutter.

Pusten er essensiell, den skal hjelpe med å komme dypere inn i hver posisjon, samt hjelpe med å åpne hofter, bekken, skuldre, rygg og bryst. YinYoga kan gjøres alene, eller som et komplement til de fysisk krevende yogatypene, for eksempel ashtanga. En klasse som passer alle.

MykYoga – 60 min (alle nivåer)

Dette er en time for deg som ønsker en myk og rolig yogaform, med fokus på styrkende og mykgjørende øvelser. Vi søker oppmerksomheten innover på bevisst bruk av pust gjennom hele timen. Vi stopper opp i en stilling for å få en ekstra god strekk, styrke eller en dypere kontakt og økt bevegelighet. Dette vil hjelpe deg å gi slipp på fysiske og mentale spenninger. Vi avslutter hver time med avspenning til inspirerende og beroligende musikk.

Kurset passer alle nivå, til deg som er ny og deg med noe erfaring med yoga. Dette er et tillegg til den rene YinYogaen, og vi holder stillingene noe kortere i denne klassen og tilbyr flere stående stillinger og ulike tvister og balanse øvelser. MykYoga er en god time for alle nivåer.