Ashtanga Yoga klasser hos YaYoga:

AshtangaBasis 75***

Dette er ashtanga kurs for deg som er nybegynner i Ashtanga yoga og har lyst til å lære det grunnleggende i trygt miljø. Vi vil ha fokus på pust, konsentrasjon og lære stillingene i rolige nivå. De første gangene vil vi øve på pusteteknikk og forklare grunnleggende hva ashtanga yoga er, for så lære oss de stående stillingene med solhilsen A & B og etterhvert mange av de sittende øvelsene. Du vil oppnå økt styrke og smidighet og passer alle som liker å bevege seg og bli svett.Du vil oppnå økt styrke og smidighet i løpet av kurset og få bedre kontakt med kropp og sinn.  Ashtanga Yoga er en dynamisk yoga retninger og passer deg som liker å bli varm og sliten. En populær klasse hos oss.

AshtangaYoga  – 60 min (lett øvet)

Passer for deg som ønsker å opprettholde ashtanga formen på en effektiv måte. Vi leder de stående øvelsene og mange av de sittende øvelsene til båten og 3 avsluttende øvelser samt avspenning. AshtangaYoga er en fysisk yogaretning med fokus på pust, blikk og energilåser i god flyt. I denne klassen starter vi og avslutter med mantra og teller på sanskrit. Vi anbefaler deg å følge AshtangaBasis før du kommer på denne klassen.

AshtangaYoga – 75 min (lett øvet/øvet)

Passer for deg som er øvet i ashtanga yoga og kjenner til de fleste øvelsene og puste teknikken i første serie frem til båten/navasana. Vi underviser halve primary series i 75 med flyt og god energi. Klassen undervises etter klassisk ashtanga metodikk med åpningsmantra, samt tellinger på sanskrit. Det vil ikke bli pauser for å vise øvelser eller forklare i denne klassen, vi forutsetter at du har god kontroll på øvelsene. Vi vil hjelpe deg om behov, men dersom du har hatt pause eller trenger litt støtte anbefaler vi deg å følge ashtanga 60, AshtangaBasis eller Ashtanga Mix.

AshtangaYoga – 30-90 min (Lett øvet/øvet)

Passer for deg som lett øvet/øvet nivå i ashtanga yoga og kjenner til en del av øvelsene og puste teknikken i første serie eller gjennomført ashtangaBasis kurs hos YaYoga eller andre steder. Vi underviser hele den stående serien frem til sittende, deretter vil det gå over til mysore/egenpraksis med god støtte av lærer. Du vil få en helt dypere innsikt i ashtanga yoga og du vil få hjelp der du er i praksisen. Om du ønsker å bli trygg i ashtanga yoga, anbefaler vi deg sterkt å prøve denne klassen.

Ashtanga Mysore – 90 min (lett øvet/øvet)

Ashtanga Mysore er en «stille» praksis i eget tempo – den tradisjonelle måten å undervise Ashtanga Yoga på som det læres ut i Mysore, India. Dette er klassen der du utvikler din personlige praksis. I en Mysore klasse praktiserer du i ditt eget tempo sammen med andre på ulike nivåer og er utrolig inspirerende. Hver utøver praktiserer så langt ut i serien som de har lært og husker, og læreren gir hjelp og justeringer tilpasset til den enkelte. Du vil bli gitt nye stillinger når du behersker de foregående. Her er det lov å spørre om hjelp og assistanse og bruke litt ekstra tid på det du syntes kan være vanskelig.

Alle nivåer er velkommen, og er en ypperlig måte å starte din ashtanga praksis på samtidig liker mange å ha gjennomført et ashtanga kurs hos YaYoga tidligere. Du trenger ikke huske øvelsene og det er lov med «jukseelapp» Vi anbefaler alle som vil fordype sin yogapraksis å prøve dette med oss! Vi er der for deg!

Andre yogaklasser hos YaYoga:

YogaBliss- 60 min (alle nivåer)

YogaBliss er en klasse som har som mål å gi kropp og sinn en velfortjent pause fra en hektisk hverdag.
Dette er en rolig time som passer for alle, hvor vi bruker tid på å roe ned og skaper rolige dynamiske øvelser i kombinasjon med dyp ro. Vi har fokus på pusteøvelser og jobber med rolige, flytende sekvenser inspirert av vinyasa/dynamisk yoga, yin yoga og myk yoga. Vi gir kroppen tid til å åpne opp og slippe stress og spenninger.
Forvent en time med rolig og behagelig musikk, dempet lys og myk veiledning som vil hjelpe deg å lande i din egen pust, kropp og sinn. Vi vil også bruke eteriske oljer i våre diffusere for å øke velvære og avspenning.

YogaBliss er en perfekt time å kombinere med andre mer dynamiske timer, og for de som trenger hjelp til å stresse ned og finne ro og tilstedeværelse. Denne timen går både på dag og kveld.

YinYoga – 75 min (alle nivåer)

Hva er YinYoga: En roligere form for yoga som skal gi tid til fordypning både fysisk og mentalt.

Hvorfor YinYoga: I de fleste andre former for yoga dreier det seg først og fremst om å strekke og styrke musklene, men i yinyoga er målet å strekke bindevevet og styrke leddene i kroppen. Dette tar litt lengre tid enn å strekke musklaturen. Stillingene holdes typisk i tre til fem minutter.

Pusten er essensiell, den skal hjelpe med å komme dypere inn i hver posisjon, samt hjelpe med å åpne hofter, bekken, skuldre, rygg og bryst. YinYoga kan gjøres alene, eller som et komplement til de fysisk krevende yogatypene, for eksempel ashtanga. En klasse som passer alle.

MykYoga – 60 min (alle nivåer)

Dette er en time for deg som ønsker en myk og rolig yogaform, med fokus på både styrkende og mykgjørende øvelser. Vi søker oppmerksomheten innover på bevisst bruk av pust gjennom hele timen. Vi stopper opp i en stilling for å få en ekstra god strekk, styrke eller en dypere kontakt og økt bevegelighet. Dette vil hjelpe deg å gi slipp på fysiske og mentale spenninger. Vi avslutter hver time med avspenning til inspirerende og beroligende musikk. Du vil gjøre rolige solhilsen og øvelser for kjernemuskulaturen samtidig som vi strekker musklene i rolige bevegelser.

Kurset passer alle nivå, til deg som er ny og deg med noe erfaring med yoga. Dette er et tillegg til den rene YinYogaen, og vi holder stillingene noe kortere i denne klassen og tilbyr flere stående stillinger og ulike tvister og balanse øvelser. MykYoga er en god time for alle nivåer.